Hoe is Karhu eigenlijk ontstaan?

Het gebeurde allemaal in 1916 in het mooie Finland. Karhu was onderdeel van het bedrijf Ab Sport Artiklar en was bedoeld als een merk dat bekend stond om zijn sportartikelen. Zij maakten naast schoenen ook speren, materialen voor het discuswerpen en ski's . Om dit te realiseren gebruikte ze onderdelen van een berk.

De groei

Ze noemde het merk Karhu, dit is Fins voor beer, daarom gebruiken ze ook een beer als logo.De producten waren van een ongelooflijk goede kwaliteit en in de jaren die volgden droegen verschillende olympiërs de Producten van het merk. Het bedrijf werd zodoende al snel populair.

In de jaren dertig begon Karhu ook met het produceren van materialen voor zowel langlaufen als voor skispringen. Toen de tweede wereld oorlog eraan kwam gooide Karhu het nog een keer over een andere boeg. Ze creëerde speciale pakken, tenten en ski's die gecamoufleerd waren voor de militairen van Finland.

In 1951 verkocht Karhu haar drie strepen aan een, toen nog, klein bedrijfje uit Duitsland. Op dit moment staat het ook wel bekend als het legendarische merk Adidas. Ze moesten maar liefst 1600 euro en twee flessen whiskey betalen. In de jaren zestig begon het bedrijf de letter 'M' te gebruiken als trademark, vandaag de dag gebruiken ze dit nog steeds.

Het ging goed met Karhu maar er was tijd voor verbetering. In de jaren zeventig creëerde ze een schoen met een "Air Cushion" midsole, er werden meer dan een miljoen paartjes van dit model verkocht. Ze hadden de smaak te pakken en realiseerde nog twee nieuwe technieken.

De struggle

Ondanks de nieuwe technieken kreeg het bedrijf rond de jaren tachtig het zwaar , terwijl de concurrentie naar Azië vertrok om daar hun producten te produceren, bleef Karhu in Finland. De economie ging te hard en ze konden het niet meer bijhouden, tot vandaag. De afgelopen paar jaren is Karhu bezig met een gigantische come-back.

Kan jij ook wel een legendarisch paartje zoals de Fusion 2.0 of de Aria gebruiken, check dan snel onze website voor meer informatie.