Patta x Tommy Hilfiger viert black unity met de aankomende collectie

Patta x Tommy Hilfiger 2021

Amsterdamse streetwear merk Patta heeft de handen ineengeslagen met Tommy Hilfiger voor een hele betekenisvolle collectie. De aankomende collectie viert het 100-jarig bestaan dat de Pan-Afrikaanse vlag vorig jaar had bereikt. De vlag staat symbool voor black unity en vrijheid en het legt de kracht en de invloed van de Afrikaanse diasporabeweging vast met de boodschap:

“Division is weakness, unity is strength”

Patta x Tommy

De ‘meant-to-be’ samenwerking

Patta en Tommy Hilfiger hebben voor het eerst samengewerkt en meteen een unieke collectie weten te realiseren. De samenwerking is op een grappige manier tot stand gekomen. Kevin Payne – Tommy Hilfiger’s graphic, branding en collectie directeur – probeerde namelijk al een tijd contact op te nemen met Patta. Hij kreeg het label alleen nooit te pakken. Dit veranderede toen zijn ogen op een medewerker van het hoofdkantoor van Tommy’s beveiliging viel. Deze medewerker droeg altijd Patta, dus Kevin ging een gesprek met hem aan. Hij bleek uiteindelijk een vriend van de oprichters van Patta te zijn en hij stelde Kevin uiteindelijk aan Patta voor. If it’s meant to be, It’s meant to be right!

By Patta x Tommy

Patta x Tommy kledingcollectie

De aankomende kledingcollectie was oorspronkelijk gepland voor 2020, het jaar waarin het 100 jaar geleden is dat Marcus Garvey de Pan-Afrikaanse vlag ontwierp. Uiteindelijk kunnen wij nu in 2021 alsnog genieten van de collectie met dezelfde boodschap. Voor een reeks T-shirts, hoodies, sweats, jeans en accessoires dook Patta in de uitgebreide archieven van Tommy Hilfiger. De kledingstukken komen voor het grootste deel uit Tommy’s racegeschiedenis en zijn daarom erg veel voorzien van vlaggen en logo’s.

Om het gevoel van onderling verbonden geschiedenissen, het heden en de toekomst te vieren zijn de traditionele Pan-Afrikaanse kleuren gebruikt. De iconische witte, rode en blauwe Tommy-kleuren zijn nu vervangen door dieprood, zwart, groen en geel, waardoor de Afrikaanse cultuur en zelfontplooiing van de gemeenschap in deze collectie centraal staan. De kleding is beschikbaar in zowel volwassen- als kindermaten.

Patta x Tommy lookbook

“As a Black-owned company from the Netherlands, we wanted the collection to take classic Tommy aesthetics but have them represent where we’re from”.

Patta

Lookbook en campagne

Het label presenteert een levendig lookbook, geschoten in het hart van Lagos, Nigeria. De filmmaker van de bijbehorende korte film “Two Become One”, is Dafe Oboro. De campagnefotografie is gemaakt door de Marokkaanse beeldend kunstenaar Hassan Hajjaj.

De film is gebaseerd op het concept van het samensmelten van niet-gerelateerde dingen. Dafe visualiseert het samenkomen van twee families. In dit geval Patta en Tommy. Je ziet dat een familie van zeven personen wordt uitgenodigd voor een traditioneel Urhobo huwelijk waar iedereen behalve zijzelf in traditionele inheemse kledij rondloopt. Dit zorgt voor een starende blik, maar weerspiegelt wanneer twee ideeën, personen en gemeenschappen één worden. Check hieronder de campagne video.

Campagne video by pattaxtommy / ‘Two become one’ – Dafe Oboro

Daarnaast presenteert het label Katibo Yeye, een documentaire geregisseerd door de bekroonde Nederlandse filmregisseur Frank Zichem. Deze documentaire is nu voor een gelimiteerde tijd te streamen via pattaxtommy.com. De film volgt Clarence Breeveld, een in Suriname geboren en in Nederland wonende man, terwijl hij de verschepingsroute van Ghana naar Suriname volgt die zijn tot slaaf gemaakte voorouders hebben afgelegd. Daarbij bezoekt hij de locaties waar slavenhandel plaatsvond.

Donaties

Als onderdeel van deze samenwerking zullen Tommy Hilfiger en Patta donaties doen aan The Black Archives uit Amsterdam, Sistah Space uit Londen en The Good Neighborhood Collective uit Milaan. Deze ondernemingen zijn elk gekozen vanwege hun toewijding aan het vieren van Afro-afstammelingen en het verheffen van hun stem. Patta is al lange tijd supporter van deze drie organisaties en door de donaties willen het Nederlandse streetwearbedrijf en Tommy Hilfiger verder bouwen aan hun werk om bewustzijn, educatie en empowerment van de Afrikaanse diaspora-beweging te stimuleren.

Patta x Tommy Hilfiger release informatie

De gehele collectie zal vanaf vrijdag 9 april 2021 verkrijgbaar zijn via pattaxtommy.com om 13.00 uur.

Ben je geïnteresseerd in nog meer streetwear en sneakerrelated content? Check dan onze Sneakerjagers nieuwspagina. Daarnaast kun je via onze releasekalender de onlangs gedropte en nog te releasen kicks checken!

Previous ArticleNext Article