Givenchy onthult samenwerking met Onitsuka Tiger

Givenchy was gisteren de speciale gast tijdens de 96ste editie van Pitti Immagine Uomo. Tijdens de presentatie van de SS20 collectie onthulde Givenchy de Givenchy met Onitsuka Tiger. Na het evenement kregen we een officiële look op de samenwerking. Dit is Givenchy’s eerste keer dat zij op wereldwijde schaal samenwerken met een externe sneakerfabrikant. Ook heeft Onitsuka Tiger nog nooit samengewerkt met een luxe modehuis.

Onitsuka Tiger is één van Japans oudste fabrikanten van sneakers. In 1949 werd het merk opgericht door voormalig militair Kihachiro Onitsuka. Later veranderde de naam van het merk naar ASICS, dit is een afkorting voor de Latijnse uitdrukking “Anima Sana In Corpore Sano” (“Je moet bidden voor een gezonde geest in een gezond lichaam”). Het spreekwoord werd aan Onitsuka voorgesteld door een vriend van hem uit de tweede wereldoorlog. De woorden maakten een diepe indruk op hem en inspireerde hem om zich nog meer te verdiepen in atletische schoenen met het doel om gezonde jongeren te helpen door middel van sport.

In 1950 bracht het merk zijn eerste basketbal schoen uit. Destijds werd er gezegd dat basketbal schoenen de moeilijkste schoenen waren om te produceren. Echter zag Onitsuka dit als een mooie uitdaging. Hij gaf prototypes aan basketbalspelers en deze werden door middel van feedback steeds verfijnder. Uiteindelijk werd het eerste model in de lente van 1950 uitgebracht. Met de tijd bracht ASICS steeds meer schoenen uit voor verschillende sporten.

Onitsuka kondigt elke vier jaar een nieuw, kenmerkend detail aan. Na een ontwerpwedstrijd werd de Mexico lijn (de huidige ASICS-strepen) in 1966 geïntroduceerd. Later werd dit ontwerp de vertegenwoordiger van de Onitsuka Tiger-, ASICS Tiger- en ASICS -schoenen. Vervolgens werden de lijnen het gezicht van de iconische Onitsuka Tiger sneaker, de LIMBER leather. Tegenwoordig heet dit model de MEXICO 66.

Givenchy x Onitsuka Tiger Mexico 66 GDX Details

Het Mexico 66 GDX model is een favoriet van de artistic director van Givenchy, Clare Waight Keller. Het model wordt aangeboden in 2 verschillende varianten. Een volledig witte colorway beschikt over de klassieke Mexico lijnen op de buitenkant. Op de binnenkant bevindt zich geperforeerde “GIVENCHY” branding om het samenwerkingskarakter te versterken. De andere uitvoering is een volledig zwarte schoen met een dikke witte omlijning om de Onitsuka Tiger branding. Rode details zorgen voor de finishing touch. Ten slotte beschikken beide modellen over co-branding op de achterkant.

Het is mogelijk om deze exclusieve samenwerking te shoppen via Givenchy’s webshop. De witte uitvoering is verkrijgbaar voor mannen en vrouwen. Echter is het zwarte model alleen verkrijgbaar voor mannen. Aan de samenwerking hangt wel een prijskaartje van €450,-. Benieuwd naar foto’s van de colorways? Scrol dan naar beneden voor een closer look. Vergeet niet om Sneakerjagers in de gaten te houden voor jouw dagelijkse sneakernieuws.


Images by Givenchy


Previous ArticleNext Article