‘Story Behind The Brand’ – Hi-Tec

Story behind the brand’  – Sneakers zijn tegenwoordig niet weg te denken, iedereen heeft wel een paar sneakers, jong of oud, het maakt niet uit. Buiten de grote merken zijn er nog veel kleinere en minder bekende merken die hele toffe sneaker uitbrengen. In ‘Story behind the brand’ nemen we iedere week een merk onder de loep.

Deel 3: Hi-Tec

Hi-Tec is een schoenen en sneake rmerk dat zijn oorsprong kent in Engeland. Frank van Wezel, inderdaad een Nederlander, is in 1974 het merk begonnen. Heel toepasselijk was de naam van het dorp waar het allemaal begon Shoeburyness. De reden om een schoenen merk te beginnen was het feit dat Frank nieuwe innovatieve squashschoenen wilde ontwerpen. Deze moesten voornamelijk licht en comfortabel zijn. In 1979 brak het merk ook door in de Amerika met de Sierra. s ’Werelds eerste lichtgewicht sportschoen special ontworpen voor in de bergen.

De originele squash sneaker en het logo

Vanaf 1981 werd besloten om ook in te spelen in de hardloopwereld. Door dat het merk nu al een aantal jaar sportschoenen maakte ging de overstap goed. Er wat dan ook snel succes geboekt. Tijdens het introductie jaar van de hardloopschoenen liep 23% van de mensen tijdens de marathon van Londen op Hi-Tec. Het merk promootte de schoenen dan ook met de tekst: Non-slip, more grip.

Al snel werd breide het merk zich uit met andere dochtermerken. Zo kreeg Hi-Tec in 1982 een verzoek van de FBI. De vraag was of Hi-Tec lichte, atletische en comfortabel schoenen kon maken voor onder de uniformen. In 1990 was 50 Peaks opgestart, een schoenen merk voor berg beklimmers. Het merk is gestart als ondersteuning voor Andrian Crane, die in alle 50 staten de hoogste bergen had beklommen. Hier deed hij 101 dagen over.

Het logo van Magnum en 50 Peaks

Het merk bleef uitbreiden en veroverde nu ook de voetbalvelden. In het eerste jaar van de Premier League, in 1992, droegen er maar liefst 52 spelers Hi-Tec voetbal schoenen. In 1995 werd Hi-Tec ook het officiële schoenenmerk van Wimbledon. Zo was het merk uitgegroeid tot een wereldwijd en succesvol sportmerk.

Natuurlijk is het merk groot geworden met outdoor en sportschoenen, vandaar dat men besloot om deze twee te combineren. In 1996 werd er dan ook een nieuw innovatie evenement georganiseerd vanuit Hi-Tec. In dit evenement zaten veel elementen zoals kano varen, fietsen en zelfs knopen maken. Ieder team had 4 uur om de race afteleggen.

In 2010 brengt de video Liquid Mountaineering uit. Een video over een nieuwe sport waarbij men over het water te rennen. De video gaat viral en wint in 2011 de Cannes Lion Award. De zoon van Frank word in dit jaar ook CEO van Hi-Tec. Ook verhuisd het merk naar Nederland toe. Het grootste wandel evenement, de Nijmeegse Vierdage, word in 2014 gesponsoord door Hi-Tec en zo blijft het merk bij de wandel sport. Vandaag de dag is het nog steeds een succesvol merk en word het in meer dan 85 landen verkocht.

De retro sneakers van Hi-Tec passen perfect in het huidige mode beeld. Dit komt mede door de old-school designs en kleuren. met modellen zoals de Silver Shadow 2.0 speelt het ook goed in op de dad-shoe trend. Met de HTS74 lijn brengt het merk ieder seizoen nieuwe toffe sneakers op de markt.

Nieuwsgierig naar Hi-Tec geworden? Check dan Freshcotton voor een uitgebreide collectie.


Volg Hi-Tec:


Previous ArticleNext Article

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *