Jort Kelder over het luxury label Parbleu 1102

Als je ons blog volgt heb je al eerder het luxury label Parbleu voorbij zien komen. Het jonge label gaat als een speer en wordt zeer goed ontvangen. Zo ook door Jort Kelder, fan van het eerste uur. Hier is wat hij zegt over het label:

“Een frisse jongeman die bij een wereldmerk vertrok om eigen sneakers te gaan maken, daar wilde ik meer van weten. Dat het lanceringsfeestje was op een plek aan de gracht waar ik dierbare herinneringen aan koesterde, hielp alleen maar om mijn opwachting te maken bij de kraamvisite van Parbleu. De naam, gebaseerd op een uitroep van een personage uit Olie B. Bommel, rechtvaardigt om Parbleu uit te roepen tot ‘gentleman sneaker’. Christiaan Berg, de gedreven oprichter, snelde met allerlei modellen en kleuren op mij af.

De handgemaakte Ugolini’s gingen uit en gebroken witte sneakers in canvas tooien sindsdien mijn maatje 43. Waarom ik hecht aan deze sloffen? Niet vanwege de kleur of de €155 die meneer vraagt. Wel omdat het na talloze andere merken de eerste sportschoen is waar ik niet in zweet (en geloof mij, ik hou niet van onesthetisch zweet, zelfs niet met sport) en de pasvorm en het voetbed een goede leestenmaker verraden.

Maar los van al die objectieve overwegingen koop je Parbleu ook en vooral omdat het een Hollands merk is van een Hollandse jongen die zoiets als een Amerikaanse droom koestert: de wereld veroveren met een sneaker waar je van gaat zweven.”

JORT KELDER

Ben jij ook geïnteresseerd in de collectie van Parbleu? Bezoek dan eens hun website voor het hele verhaal, de collectie en sfeer rondom dit label. Je vindt de website HIER >>.

Voor nog meer luxurylabels kun je terecht bij Luxurysneakers.nl of de Facebookpagina van Luxurysneakers volgen.

luxury label Parbleu

Previous ArticleNext Article

Versace geeft preview van SS20 footwear 43

Eerder dit jaar presenteerde Versace de SQUALO sneaker met ons, deze sneaker werd geïnspireerd door haaien. Nu heeft Salehe Bembury (ontwerper Versace sneakers) een first look met de wereld gedeeld via zijn Instagram van 2 nieuwe sneaker modellen. Beide sneaker modellen zijn onderdeel van de Versace SS20 collectie.

Versace is een Italiaans modehuis dat in 1978 werd opgericht door Gianni Versace. De hoofdcollectie van het merk bestaan vooral uit producten als kleding en lederen accessoires. Ook beschikt het merk over collecties als Versace Jeans, en Versus. Het logo van Versace is Medusa, dit is een Grieks mythologisch figuur. Het logo kwam van de vloer van ruïnes in het Reggio Calabria gebied, waar de Versace broers en zussen destijds speelden. Gianni Versace koos Medusa als het logo, omdat ze mensen verliefd maakte op haar en die mensen hadden geen weg meer terug. Hij hoopte dat hij met zijn merk hetzelfde effect kon creëren. Versace was een van de weinige ontwerpers die alles zelf bepaalde, van ontwerpen tot aan de verkoop van producten.

Versace werd af en toe omschreven als “Rock n’ Roll” ontwerper, omdat hij kleding ontwierp voor beroemde artiesten, zoals Elton John en Michael Jackson. Op 15 juli 1997 werd Gianni Versace doodgeschoten. Toen hebben zijn broer en zus het merk overgenomen.

Het Italiaanse merk is al een aantal keer de samenwerking aangegaan met grote merken. In 2006 bracht Versace samen met Lamborghini een auto uit. Ook hebben zij samen met H&M heren en dameskleding uitgebracht in 2011.

Versace SS20 Sneakers Details

Salehe Bebury deelde via zijn Instagram 2 foto’s van 2 nieuwe sneakers van Versace’s SS20 collectie. Één van de modellen is een soort tactical boot met Versace’s iconische sleutelpatroon om zijn as gewikkeld. De outsole beschikt over een verborgen Versace logo in een opvallend rode kleur. Achterop de hak staat de “Versace” branding. Ook op de midsole bevind zich het kenmerkende sleutelpatroon van Versace.

Het tweede model beschikt iets meer over zomerse kleuren. Ook het model is iets zomerser aangekleed. Het silhouet behoudt het gestroomlijnde gevoel van de SQUALO op de midsole. De upper beschikt over slanke overlays in felle roze tinten. Op de zijkant bevind zich de handtekening van Gianni Versace om een verhoogd gevoel toe te voegen aan de sneaker. De subtiele branding op de heel pull tab en langs de veters versterken het Versace gevoel.

Benieuwd hoe de twee nieuwe sneakermodellen eruit zien? Scroll naar beneden om foto’s te bekijken van de first looks. Vergeet trouwens ook niet om Sneakerjagers in de gaten te houden voor jouw dagelijkse portie sneakernieuws!


Versace SS20
Versace SS20
Images by @salehbembury

Balenciaga released een nieuwe colorway van de Track Trainer 59

Balenciaga bracht dit seizoen al meerdere colorways uit voor het Track Trainer model, inclusief een lichtgevende colorway. Nu de zomer steeds dichterbij komt, komt Balenciaga met een iets kleurrijker silhouet. Het gaat om een oranje colorway met grijze details.

Het Spaanse merk Balenciaga werd in 1919 opgericht door Cristóbal Balenciaga. Al snel kreeg Cristóbal Balenciaga zijn werk veel bewondering. Door het succes opende hij ook winkels in Madrid en in Barcelona. De kleding van Balenciaga werd zelfs door de Spaanse koninklijke familie gedragen. Toen de Spaanse Burgeroorlog uitbrak in 1936 werd Cristóbal gedwongen zijn winkels te sluiten. Hij besloot om te verhuizen naar Parijs om zijn werk voort te zetten. Ook hier werd zijn werk opgemerkt en zijn reputatie groeide snel, daarnaast kreeg hij veel respect van grote modeontwerpers.

Balenciaga’s geschiedenis

In 1957 besloot Balenciaga om zijn collectie één dag voor de releasedatum te presenteren tegenover de pers. Normaal gesproken werd een collectie altijd vier weken van te voren gepresenteerd, dit was een soort ongeschreven regel in de modebranche. Door de pers niet op de hoogte te brengen van de collectie hoopte hij het kopiëren van zijn ontwerpen te beperken. De pers was hier niet blij mee, maar Balenciaga hield stand. Het merk Givenchy was het met Balenciaga eens en steunde het merk. Beide merken hadden een enorme impact op hun berichtgeving en pers destijds. Balenciaga’s aanhangers beweerden dat rivaal Christian Dior veel lof kreeg voor het kopiëren van Balenciaga’s ontwerpen. In 1967 besloten beide ontwerpers om zich weer aan de ongeschreven regel te houden en hun collecties weer vier weken van te voren te presenteren aan de pers. Later noemde Christian Dior hem nog ‘the master of us all’.

Balenciaga verzette zich uitdagend tegen de regels en richtlijnen van Chambre Syndicale de la Haute Couture Parisienne. Hoewel Balenciaga als een groot icoon gezien wordt, is het merk nooit als haute couture bekroond. In 1968 sloot Balenciaga de deuren van het merk. Cristóbal overleed in 1972.

Balenciaga’s comeback

Tot en met 1986 sluimerde het modehuis een beetje. Jacques Bogart verkreeg in 1986 de rechten van Balenciaga en opende een nieuwe lijn, “Le Dix”. Michel Goma ontwierp de eerste collectie in oktober 1987. Vervolgens verbleef hij voor 5 jaar als ontwerper met gemengde beoordelingen. Hij werd in 1992 vervangen door de Nederlandse ontwerper, Josephus Thimister. Hij begon met de restauratie van Balenciaga’s high-fashion status. Tijdens Thimister zijn periode werd Nicolas Ghesquière in 1997 aangetrokken als hoofdontwerper. Op 5 november 2012 stopte Nicolas Ghesquière na 15 jaar als hoofdontwerper bij het merk. Alexander Wang werd als nieuwe hoofdontwerper gekozen, maar hij verliet het modehuis na drie jaar. Sindsdien is Demna Gvasalia creative director.

Balenciaga Track Trainer “Orange/Grey”

De Track Trainer zijn upper is gemaakt van meerdere lagen mesh en leer. Op de tong en op de buitenkant staat de bekende “BALENCIAGA” branding. Ook voorop de neus staat het “BB” logo. Achterop de hak bevindt zich een grijze heel tab. De versterkte zool beschikt over oranje en grijze kleuren en is gemaakt van rubber. De sneaker is geïnspireerd op de hiking wereld. Bijpassende gestreepte veters zorgen voor een extra sportieve look, terwijl de “track” branding op de achterkant het laatste zetje geeft.

Wanneer de nieuwe colorway uitkomt is nog niet bekend, maar wij verwachten dat deze binnenkort verkrijgbaar zal zijn. Aan de nieuwe colorway hangt een prijskaartje van €695,-. Benieuwd hoe het nieuwe silhouet eruit komt te zien? Scrol dan naar beneden voor foto’s. Vergeet ook niet om Sneakerjagers in de gaten te houden voor je dagelijkse sneakernieuws.


Images by Barneys

Givenchy onthult samenwerking met Onitsuka Tiger 49

Givenchy was gisteren de speciale gast tijdens de 96ste editie van Pitti Immagine Uomo. Tijdens de presentatie van de SS20 collectie onthulde Givenchy de Givenchy met Onitsuka Tiger. Na het evenement kregen we een officiële look op de samenwerking. Dit is Givenchy’s eerste keer dat zij op wereldwijde schaal samenwerken met een externe sneakerfabrikant. Ook heeft Onitsuka Tiger nog nooit samengewerkt met een luxe modehuis.

Onitsuka Tiger is één van Japans oudste fabrikanten van sneakers. In 1949 werd het merk opgericht door voormalig militair Kihachiro Onitsuka. Later veranderde de naam van het merk naar ASICS, dit is een afkorting voor de Latijnse uitdrukking “Anima Sana In Corpore Sano” (“Je moet bidden voor een gezonde geest in een gezond lichaam”). Het spreekwoord werd aan Onitsuka voorgesteld door een vriend van hem uit de tweede wereldoorlog. De woorden maakten een diepe indruk op hem en inspireerde hem om zich nog meer te verdiepen in atletische schoenen met het doel om gezonde jongeren te helpen door middel van sport.

In 1950 bracht het merk zijn eerste basketbal schoen uit. Destijds werd er gezegd dat basketbal schoenen de moeilijkste schoenen waren om te produceren. Echter zag Onitsuka dit als een mooie uitdaging. Hij gaf prototypes aan basketbalspelers en deze werden door middel van feedback steeds verfijnder. Uiteindelijk werd het eerste model in de lente van 1950 uitgebracht. Met de tijd bracht ASICS steeds meer schoenen uit voor verschillende sporten.

Onitsuka kondigt elke vier jaar een nieuw, kenmerkend detail aan. Na een ontwerpwedstrijd werd de Mexico lijn (de huidige ASICS-strepen) in 1966 geïntroduceerd. Later werd dit ontwerp de vertegenwoordiger van de Onitsuka Tiger-, ASICS Tiger- en ASICS -schoenen. Vervolgens werden de lijnen het gezicht van de iconische Onitsuka Tiger sneaker, de LIMBER leather. Tegenwoordig heet dit model de MEXICO 66.

Givenchy x Onitsuka Tiger Mexico 66 GDX Details

Het Mexico 66 GDX model is een favoriet van de artistic director van Givenchy, Clare Waight Keller. Het model wordt aangeboden in 2 verschillende varianten. Een volledig witte colorway beschikt over de klassieke Mexico lijnen op de buitenkant. Op de binnenkant bevindt zich geperforeerde “GIVENCHY” branding om het samenwerkingskarakter te versterken. De andere uitvoering is een volledig zwarte schoen met een dikke witte omlijning om de Onitsuka Tiger branding. Rode details zorgen voor de finishing touch. Ten slotte beschikken beide modellen over co-branding op de achterkant.

Het is mogelijk om deze exclusieve samenwerking te shoppen via Givenchy’s webshop. De witte uitvoering is verkrijgbaar voor mannen en vrouwen. Echter is het zwarte model alleen verkrijgbaar voor mannen. Aan de samenwerking hangt wel een prijskaartje van €450,-. Benieuwd naar foto’s van de colorways? Scrol dan naar beneden voor een closer look. Vergeet niet om Sneakerjagers in de gaten te houden voor jouw dagelijkse sneakernieuws.


Images by Givenchy