Skip to content
Editorial

StockX blikt terug op 2023 met Big Facts rapport

31 december 2023 20:00
StockX blikt terug op 2023 met Big Facts rapport

Het jaar 2023 komt bijna tot zijn einde. In het Big Facts rapport van StockX kijkt het resellplatform naar de belangrijkste trends van 2023. In het rapport verschijnen onder andere de adidas Campus 00s, New Balance 1906D en Shrek x Crocs collab. Lees hier meer.

StockX Big Facts 2023

Recent bracht StockX een eigen rapport uit waarin het bedrijf de grootste trends toonde. Het jaar 2023 was een bewogen jaar op het gebied van releases met een hoop spraakzame collabs, nieuwe silhouetten en classics. In het rapport toont StockX getallen omtrent zoekvolumes, resellprijzen en year-on-year growth.

Beeld: StockX

Het rapport begint met het tonen van de ‘Standouts’ van 2023, met de adidas Campus 00s stipt bovenaan. In het afgelopen jaar is er op het platform ruim 8 miljoen dollars gespendeerd aan dit specifieke silhouet. Ook de Pixar x Crocs ‘Mater’ Clog was dit jaar enorm populair, evenals het merk Arc’teryx en het Tasman model van UGG.

Populaire modellen

De terugkeer van klassieke silhouetten, zoals de adidas Campus, Gazelle en de Nike Mac Attack deden het dit jaar erg goed, blijkt uit het StockX rapport. Maar ook nieuwe silhouetten werden veel gezocht. In 2023 introduceerde New Balance het 990v6 model, het nieuwste silhouet uit de 990-serie. Het model werd al snel gebruikt in diverse samenwerkingen met namen als Action Bronson en Carhartt WIP.

Ook de Nike Vomero, een WMNS-model dat eind 2022 werd geïntroduceerd, was direct een hit. Dit is ook te zien in de zoekvolumes die hieronder per silhouet zijn aangegeven.

Succesvolle collabs 2023

Ook in 2023 was Travis Scott een veelbesproken artiest in de sneaker community. De rapper uit Houston werkt al langere tijd samen met Nike en staat bekend om zijn razend populaire releases. In 2023 introduceerde Travis zijn eigen silhouet en kwam hij met diverse colorways van het Air Jordan 1 Low silhouet.

De ‘Neutral Olive’ en ‘Olive’ colorways stonden dit jaar stipt bovenaan in de lijst met de gemiddelde, hoogste resellprijzen per sneaker, gevolgd door de Born X Raised collab. Opvallend om te zien is dat de sneaker met de hoogste resellwaarde een Golf variant is van het Air Jordan 1 model, een silhouet dat voorheen niet zoveel waarde had. Ook andere Nike Golf releases deden het in 2023 beter dan voorgaande jaren.

Andere collaborations die het in 2023 goed deden, waren onder andere de Shrek x Crocs collab, Aminé’s debuut bij New Balance en de Tiffany & Co. x Nike collab. Ook merken als Palace, Martine Rose, KAWS, Kith en Ganni werden in 2023 veel gezocht.

Merken

Kijkend naar de merken die in 2023 meer gezocht werden dan voorgaande jaren, komen de merken Blancpain en Hellstar duidelijk naar voren. Horlogemerk Blancpain kwam in 2023 samen met het Zwitserse horlogebedrijf Swatch, een succesvolle samenwerking die veel aandacht trok, zo blijkt uit de toename in zoekopdrachten.

Brits kledingmerk Sport & Rich verschijnt ook in de top, iets waar de samenwerking met adidas hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk voor is. Mugler werkte in 2023 samen met H&M, wat ook resulteerde in een hoger percentage (+4,529%) in het aantal zoekopdrachten, zoals te zien is in het StockX rapport.

Wishlist

Tot slot toont StockX de favorieten van de kopers aan de hand van de wensenlijst, een functie die speciaal voor de feestdagen was geïntroduceerd. In de top drie verschijnen de silhouetten Air Jordan 1, Air Jordan 4 en Nike Dunk, modellen die al jaren geliefd zijn bij veel sneakerliefhebbers.

Een opvallend silhouet uit de ‘Most Wished-For Products’ lijst, is de Crocs Clog. Ook Yeezy’s doen het, ondanks alle commotie, nog erg goed. De hoodies van Fear of God zijn ook nog altijd favoriet.

Dit waren de opvallendste trends uit het Big Facts 2023 rapport van StockX. Bekijk hieronder het gehele rapport. Mocht je geïnteresseerd zijn in meer berichten als deze, neem dan een kijkje op de Sneakerjagers nieuwspagina.