Skip to content
Newsfeed

Nike vecht bots aan op de SNKRS app

4 mei 2023 12:18
Nike vecht bots aan op de SNKRS app

Het verkrijgen van exclusieve sneakers via de Nike SNKRS app kan soms een flinke uitdaging zijn. Resellers gebruiken bots of bugs om grote aantallen sneakers te kunnen krijgen waardoor jij je favoriete release misloopt. Nike grijpt in en komt met verschillende manieren om bots weg te filteren tijdens releases.

Nike SNKRS app

De sneakerscene kan soms een oneerlijke wereld zijn. Grote resellers zetten bots in om de gewildste sneakers te kunnen kopen in grote oplagen, om deze vervolgens weer door te verkopen. Een goede business, maar frustrerend voor sneakerliefhebbers zoals jij en ik. Nike erkende dit probleem al langer en vecht nu terug tegen grote resellers.

SNKRS VP en GM Lucy Rose vertelde tijdens een meeting in Nike’s S23 Studio in New York City hoe het merk eerlijkheid en transparantie benadert. Eind oktober 2022 gaf Nike aan dat het bedrijf zijn verkoopvoorwaarden had aangepast en bestellingen kon annuleren, restocking fees in rekening kon brengen en aankoophoeveelheden ging beperken.

In de afgelopen jaren heeft Nike tot 98% succes behaalt bij het uitschakelen van bots. In recente releases heb je misschien al opgemerkt dat er een ‘Verifying submissions…’ scherm verschijnt nadat je je betaling hebt gedaan. Deze pop-up bevestigt dat het interne systeem doet wat het kan om vermoedelijk valse accounts uit te sluiten en de release zo eerlijk mogelijk te maken.

Ruimte voor vebetering

Rouse zei dat deze technische problemen het afgelopen jaar zijn afgenomen, maar geeft aan dat er ook issues zijn geweest die voor onrust zorgden bij app-gebruikers. Hier hintte Rouse naar de recente restock van de Air Jordan 1 High ‘Lost and Found’ eind april, toen consumenten niet konden betalen voor de sneaker.

De release van de Travis Scott x Air Jordan 1 Low ‘Olive’ die een week later dropte, ging daarentegen wel vlekkeloos vertelde Rouse. De releases van Travis Scott zijn erg gewild en brengen een hoop resellers naar zich toe. Tijdens de recente release heeft Nike 1.9 miljoen bots kunnen detecteren en deze voor groot deel weg kunnen filteren.

“What we’re constantly trying to do is provide enough information so that we’re giving consumers confidence”, vertelt Rouse. “But not give too much information because that can result in it being leveraged to botters. It’s a real balance, one that we’re [always] trying to navigate.”

Mocht je meer van dit soort nieuwsberichten lezen, check dan onze nieuwspagina.